Generativ AI - filmklipp: Fra 3D-render via GPT5.1, NanoBanana og Veo3.1, til Premiere Pro
- Stian Andreassen
- for 3 døgn siden
- 3 min lesing
Oppdatert: for 1 døgn siden
I dette prosjektet ønsket vi å teste hvordan dagens mest avanserte AI-verktøy kan samarbeide for å utvikle filmklipp basert på eksisterende 3D-rendringer for Bono Bolig AS. Målet var ikke å erstatte 3D-arbeidet, men å undersøke hvor langt vi kan komme når AI brukes som assistent i den visuelle produksjonen – uten å miste arkitektonisk presisjon eller kvalitet.
1. Utgangspunktet: godkjent 3D-render fra prosjektet
Prosessen startet med en ferdig godkjent 3D-illustrasjon fra Maestro Media, brukt i markedsføringen av boligprosjektet.

Dette bildet skulle danne grunnlag for en animasjon hvor vi tilfører bevegelse, lysendringer og sesongmessige stemninger – uten å endre arkitekturen.
2. Prompt-utvikling med GPT-5.1
Neste steg var å bruke GPT-5.1 til å utvikle en presis og teknisk prompt som jeg kunne ta videre inn i Gemini Nano Banana-modellen.
Dette er et kritisk steg i arbeidsflyten: En god generativ modell kan produsere sterke resultater, men uten en presis prompt får du tilfeldigheter med lav grad av kontroll. GPT-5.1 ga meg en prompt som låste:
perspektiv
materialer
arkitektur
garasjeplassering
kameravinkel
lyslogikk
bevegelsesretninger
Dette var nødvendig for å sikre at AI ikke fant på nye bygg, nye garasjer eller endret terreng – en kjent utfordring når man jobber med generativ AI.
3. Første resultat i Nano Banana / Gemini – lovende generativ AI - filmklipp, men med kritiske feil
Nano Banana er god på rask visuell transformasjon, men modellen fant i første runde på elementer som ikke fantes i originalbildet – blant annet:
la til bygg som ikke skal være der
unødvendige objekter
unaturlige bevegelsesbaner
uforklarlig morphing av elementer
Dette er ikke svakheter ved prosjektet, men ved teknologien generelt: AI forsøker alltid å “fullføre” en scene med egen fantasi dersom noe er tvetydig.
Jeg brukte derfor negative prompts for å fjerne uønskede effekter og tvinge modellen til å holde seg til originalgeometrien selv om dette ikke gikk helt etter planen i starten.
Resultatet ble bedre for hver runde og til slutt fikk jeg generativ AI - filmklipp som jeg var ute etter.

4. Veo 3.1 – siste ledd for å få et filmisk uttrykk
Da Nano Banana-versjonen var så nær ønsket resultat som mulig, løftet jeg materialet over i Veo 3.1, Googles filmfokuserte modell. Veo er sterkere på:
stabil kamerabevegelse
bedre lyskontroll
mer sammenhengende animasjon
bedre edge-detaljer
Her oppsto fortsatt noen feil – småting som feil bevegelsesretninger og AI-genererte elementer i bakgrunnen. Jeg måtte gå et par runder resultatet ble såpass godt at jeg enkelt kunne:
croppe klippet
fjerne uønskede elementer i Premiere Pro
justere fokus
På dette tidspunktet hadde AI gjort 90% av jobben – resten var ren, kreativ finpuss.
5. Endelig resultat: et effektivt workflow for rask prototyping av film basert på 3D
Prosessen demonstrerer noe viktig:
Generativ video AI erstatter ikke 3D-visualisering – den bygger på den.
AI`s styrke er å skape:
stemninger
bevegelse
vær
lys
rytme
narrativ
…mens den arkitektoniske integriteten fortsatt kommer fra den originale 3D-illustrasjonen.
I dette prosjektet endte jeg med et lite klipp som kombinerer det beste fra flere verdener:
Maestro Medias 3D-kompetanse
GPT-5.1 sin presisjon i promptutvikling
Gemini Nano Banana sin raske transformasjon
Veo 3.1 sin filmatiske behandling
Premiere Pro for effektiv bearbeiding
Resultatet ble en helhetlig filmsekvens som oppleves ekte – og samtidig leverer produksjonsverdi langt raskere enn tradisjonelle metoder. Men nåde være med oss dersom kunde trenger endringer (...)
Skrevet av Stian Andreassen. Oppsett tilpasset SEO av AI.




Kommentarer